Marimurtra


Activitat 1: Visita Blanes!
Introducció a l’activitat
Aquesta activitat va dirigida als alumnes de cicle superior. Es realitzarà una gimcana per la població de Blanes per tal de conèixer els llocs més emblemàtics i treballar aspectes relacionats amb el coneixement del medi natural, social i cultural.
El recorregut es farà durant el matí i a la tarda es realitzarà una seqüència d'imatges que serà penjada en el bloc per tal d'exemplificar la gimcana.

Desenvolupament
Un cop treballada la localitat a partir del bloc ens dedicarem a realitzar les activitats proposades. A l’aula farem grups de quatre persones triats pel mestre. A més, els hi donarem el material necessari: un plànol de la ciutat, una llibreta per poder realitzar les anotacions, un llapis, una goma i una càmera fotogràfica per grup.
Hi hauran tres mestres repartits en els diferents punts per poder donar les pistes i les preguntes als alumnes.
Donem la primera pista a l’escola i es dirigiran al primer punt. Allà hi haurà les preguntes que han de resoldre sobre el lloc i la següent pista que els conduirà fins el següent punt de trobada. Així ho aniran fent fins que arribin a la font gòtica on és la última parada abans d’arribar a l’escola.
A la tarda amb les fotografies que hauran realitzat faran un mural en grups. Els alumnes podran escollir les imatges i fer l’itinerari de la gimcana. Per concloure el treball, entregaran una part individual responent les preguntes i faran una exposició a la resta dels companys del mural.
Les pistes i les preguntes són les següents:
Pista 1:
  • És el principal edifici religiós de Blanes, pertany al segle XIV.
(Església Santa Maria de Blanes)
Preguntes:
  1. A quin estil arquitectònic pertany? (és l’estil gòtic)
  2. La portalada està emmarcada amb arcs apuntats. Quants n’hi ha? (5 arcs apuntats que són decoratius).
  3. Durant la Guerra Civil l’església va ser incendiada i es va cremar fins a destruir-se, una de les part salvades va ser el campanar.  Com estar estructurat? (és de planta quadrada amb dos pisos de doble finestral d’arcs apuntats a cada banda).
Pista 2:
  • És un edifici de grans dimensions representatiu del poble.
  • És la seu del govern local.
(Ajuntament de Blanes)
Preguntes:
  1. Per quins dos carrers es pot entrar a l’edifici? (la Plaça dels Dies Feiners i el Passeig de Dintre)
  2. Entreu dins l’ajuntament i observeu (Pista: si no trobeu les funcions que realitzen, fixeu-vos en els rètols de cada sala). Quines funcions es poden realitzar dins l’ajuntament? (punt jove... ).
  3. Fes el dibuix de l’escut que identifica Blanes.
Pista 3:
  • Va ser construït a partir de les aportacions dels habitants de Blanes, ja que eren obrers. Aquests es reunien per xerrar i passar l’estona.
  • Aquest edifici tenia diferents funcions: teatre, sala de ball, bar i biblioteca.
  • El seu color salmó el caracteritza.
 (Casa del poble)
Preguntes:
  1. Després de la Guerra Civil Espanyola, s’utilitzava l’edifici com hotel pels treballadors d’altres zones que venien al poble a estiuejar. Pagaven un duro, és a dir, cinc pessetes. És per això que també s’anomenava “hotel del duro”. Quina moneda s’utilitza actualment? (l’euro)
  2. Calculeu quant són cinc pessetes a la moneda actual. (Pista: 1 € són 166 pessetes). (33,2 euros)
Pista 4:
  • És on comença la Costa Brava.
  • És una superfície que entra al mar i separa la badia de Blanes.
 (Roca Sa Palomera de Blanes)
Preguntes:
  1. Després de fer una visió panoràmica de la badia de Blanes, fes un croquis dels tipus d’edificis que hi veus.
  2. El nom de la Roca Sa Palomera prové de paloma. No està relacionat amb l’ocell, busqueu informació sobre aquest terme. (Pista: pregunteu en algun pescador de la zona prové d’aquest àmbit). (Paloma és una corda de la barca que serveix per facilitar la maniobra de treure-la de l’aigua)
  3. Aquest és l’escenari d’un reconegut festival de la Costa Brava, quin és?
Pista 5:
  • És una estàtua d’un escriptor català que s’inspirava amb Blanes.
  • Està situada al passeig de mar.
(Joaquim Ruyra i Oms)
Preguntes:
  1. Completa el poema on s’esmenta a Joaquim Ruyra. Les paraules que hi falten són les següents: Brava, Mediterrà, Francesc, Ruyra, Pins i Palomera. (Mediterrà, Brava, Palomera, Francesc, Pins, Ruyra)
POEMA DEDICAT A BLANES
Blanes
Vila encisera,
Que banya El ________.
Portal De la Costa _______,
De la Selva i l’Empordà.
Té una cala lluminosa
presidida pel Convent
Amb sa _________
A la banda de Ponent.
Té uns contorns meravellosos
Terra endins i vora mar,
Sant _________
Que és cala bona.
Ve després Sa Palomera,
Els ______ fins a la Tordera
I l’Ermita del Vilà.
Té fama
Que de llurs encisos
Ningú se’n pot deslliurar.
_______ contà ses llegendes
Junceda les dibuixà.
Blanes Vila encisera
Que banya El Mediterrà.
Tomàs Bedós
Pista 6:
  • Es troba en el carrer Ample de Blanes i té una arquitectura gòtica.
  • La seva forma és octogonal.
(Font gòtica de Blanes)
Preguntes:
  1. La construcció de la font va provocar epidèmies i insalubritats a la zona, a causa de ser un abeurador de persones i animals durant la baixa edat mitjana. Es per aquest motiu que està decorada amb personatges animals i humans. Digues quins pots veure.
  2. Fes una breu descripció de les característiques de la font.
En acabar la gimcana, torneu a l’escola.
Objectius
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i competència social i ciutadana:
  • Situar-se en l’espai, orientar-s’hi i desplaçar-s’hi utilitzant mapes.
  • Identificar, localitzar i descriure les principals característiques del territori.
  • Utilitzar críticament fonts d’informació per analitzar i observar l’entorn.
  • Situar etapes i fets de la història en una estructura cronològica.
  • Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis de la localitat.
Competència comunicativa i audiovisual:
  • Expressar idees i organitzar informacions sobre espais, fets, problemes i fenòmens.
Competències personals:
  • Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa. 

Avaluació
Durant la gimcana els mestres aniran observant el comportament dels alumnes i la seva interacció per tal d’elaborar el dossier. El mestre avaluarà l'elaboració d'una presentació d'imatges que es penjarà al bloc a partir de les fotografies que els alumnes hauran fet durant la gimcana.

Per poder fer una presentació d’imatges s’han de tenir penjades a la web. Un dels programes que s’utilitza és el Picassa. Si no el teniu o no esteu registrats als àlbums webs és molt senzill. A continuació us ho expliquem.
Per aconseguir el programa heu de fer els passos següents:
-          Anar a http://www.google.es/ i buscar softonic.
-          A softonic podeu trobar diferents programes. Cerqueu Picassa 3.
-          Cliqueu sobre la segona opció i us descarregueu el programa.

Una vegada teniu el programa us heu de registrar per tal de poder penjar les imatges a la web i poder-les utilitzar per la presentació del bloc. Com us podeu registrar?
Una vegada teniu les fotografies les guardeu a la carpeta d’imatges de l’ordinador. Quan obriu el programa de picassa elles soles es carreguen. A continuació:
-          Aneu a Acceder a álbumes web

-          Cliqueu sobre Registrar-se en Álbumes web de Picassa
-          S’obre una finestra on heu de posar el correu electrònic i la contrasenya que utilitzeu per entrar al bloc.

Una vegada teniu creat el compte heu de seleccionar les fotografies que voleu penjar a la web. Feu doble clic a la imatge, surt una icona que és una fletxa i diu subir, la cliqueu i ja està penjada a la web. Aquest procés l’heu de repetir amb totes les fotografies que vulgueu penjar al bloc.
Una vegada aneu a la web veureu que ja les teniu totes allà. Per tal de poder-les penjarà al bloc heu de crear un àlbum. Heu de fer clic sobre la imatge i seleccionar l’opció de subir. S’obre una finestra on podeu seleccionar l’opció de crea un nuevo. Anomeneu l’àlbum i seguiu.
A continuació ja podeu anar al bloc i cercar una presentació d’imatges. Per tal de penjar les fotografies s’han de fer els passos següents:
-          Anar a disseny de la pàgina.
-          Afegir un gadget.
-          Escollir l’opció presentació.

-          Buscar a l’àlbum de Picassa i escollir la carpeta que hem creat.
-          Clicar en guardar.
Si els passos s’han seguit correctament la presentació ja es pot veure en el bloc.

Activitat 2: Posa’m un nom, bateja’m!
Introducció a l’activitat
Aquesta activitat va dirigida als alumnes de cicle superior. Es proporcionarà als alumnes un dossier que conté una explicació dels tres tipus de jardins del Marimurtra i les respectives plantes que hi poden trobar. A més, hi ha una petita explicació de les regions i climes on habiten de forma natural aquestes plantes. A continuació apareix un llistat de les plantes que podran triar per elaborar una fitxa. A partir d’aquest anàlisi els alumnes descobriran diferents noms de plantes tot identificant-les i al mateix temps aprendran a valorar l’entorn natural.

Desenvolupament
Els alumnes hauran de llegir la informació que conté el dossier sobre el jardí botànic. A continuació es formaran parelles d’alumnes, triats pel mestre. Cada parella haurà de triar una de les plantes que es nombren al llistat i buscar informació sobre ella. Aquest treball es realitzarà a l’aula d’informàtica en horari de coneixement del medi.
Amb la informació cercada, elaboraran una fitxa de la planta:
  • Nombre científic o llatí
  • Nombre comú
  • Família
  • Origen
  • Descripció (parts que té la planta, característiques com la seva mesura, el sòl, la llum, la temperatura, el rec que necessita etc.). Avís! No cal trobar cada punt demanat a l’apartat de descripció, només les dades que cerqueu o considereu més significatives. En aquest punt també podeu incloure altres aspectes que siguin del vostre interès.
  • Fotografia
Per concloure, es farà una ruta turística pel jardí Marimurtra. Seguint el recorregut marcat, cada cop que una parella trobi la planta que ha triat, es situarà davant d’ ella i exposarà a la resta de companys la fitxa que prèviament hauran elaborat a l’aula.
El dossier que es proporcionarà als alumnes és el següent:
El Jardí Botànic Marimurtra fou creat a Blanes per l’Alemany Carl Faust, fa quasi noranta anys. La seva creació tenia com a objectiu, ser la seu de l’Estació Internacional de Biologia Mediterrània, i per tant, dedicat a la ciència.
Actualment, transcorre un procés accelerat de desaparició de nombroses espècies vegetals (també animals) a causa de factors antròpics, és a dir, aquells que estan vinculats a l’acció humana,  que no només poden produir canvis en el paisatge, sinó que alguns d’aquests canvis, al mateix temps, influeixen en el mode com actuen els agents externs. Com a conseqüència d’aquest fet, és molt important la conservació dels jardins botànics per al manteniment de la biodiversitat. El Jardí Marimurtra es proposa ser un centre dedicat a la conservació d’espècies en perill d’extinció i a la recerca científica, sobretot en la zona Mediterrània, procurant fomentar la consciència ciutadana.
Marimurtra té una extensió de 4 hectàrees formades per diverses plantes vives. Aproximadament unes 3000 espècies habiten en el jardí, corresponents als climes subtropical, temperat i mediterrani d’arreu del món. A més, l’espai compta amb racons singulars, on hi ha les instal·lacions que calen per a la investigació científica d’un jardí botànic: hivernacles, vivers de recerca i de producció, laboratori, biblioteca tècnica, herbari, botiga i banc de germoplasma (que permet mantenir material viu, principalment llavors, durant centenars d’anys). Fora de la zona visitable, el jardí disposa d’ aproximadament 10 hectàrees de bosc mediterrani al sud est de la muntanya de Sant Joan. Aquest bosc es compon per sureres i matollar silicícola en estat natural. 

Descripció del jardí
  • Jardí subtropical
Clima subtropical és aquell tipus de clima amb característiques intermèdies entre els climes pròpiament tropicals i el clima subàrtic. De forma natural es dóna en aquestes regions del món:

Regions de clima subtropical


El jardí subtropical de Marimurtra es compon dels sectors següents: Illes Canàries (espècies dels gèneres Aeonium, Euphorbia i Echium), Karoo (Àfrica del Sud), zones àrides de Mèxic, zona tropical (situada a la Pèrgola, on es troben plantes enfiladisses i exemplars de Cycas revoluta, Dicksonia antartica i palmeres tropicals) i zones àrides d’Amèrica.
  • Jardí temperat
El clima temperat és el tipus de clima intermedi entre el clima subtropical o mediterrani i el clima fred o subàrtic.  De forma natural es dóna en aquestes regions del món:

Regions de clima temperat

El jardí temperat de Marimurtra es compon dels sectors següents: zona de Xina i Japó, zona temperada d’Amèrica del Sud, Bambús, Coníferes (araucàries, cedres i avets, de més de 60 anys), Palmerar (espècies Capitata, Brahea armata, Brahea edulis, Washingtonia filifera, Washingtonia robusta, Phoenix canariensis, Phoenix theophrastii, Livistona chinensis i Jubaea chilensis), Etnobotànica, espai de planta ornamental, horta biològica.
  • Jardí mediterrani
El clima mediterrani es un clima de transició entre el clima temperat i el clima subtropical i tropical. De forma natural es dóna en aquestes regions del món:
Regions de clima mediterrani

El jardí mediterrani de Marimurtra es compon dels sectors següents: Garriga, Estany (plantes de zones humides), Carrascar (chaparral) californià, Matollar calcari, Brolla silicícola de la Selva, Mallee australià, Espinal (Xile), Endemismes mediterranis, Fynbos de l’Àfrica del Sud, Vegetació del litoral mediterrani, Pineda mediterrània.
  • Racons singulars
A més l’espai compta amb detalls arquitectònics i literaris:
Templat de Linné
Plaça de Goethe
Plaça José Celestino Mutis

 Pèrgola

Estany

Zona de descans

Mirador von Humboldt

Mirador zones àrides d’Amèrica

Mirador Ramon Margalef

Camí Josep Cuatrecasas

Escala de Goethe
  
  • Llistat de plantes
Dicksonia antartica
Capitata
Brahea armata
Brahea edulis
Washingtonia filifera
Washingtonia robusta
Phoenix canariensis
Livistona chinensis
Jubaea chilensis
Cedres
Avets
Chaparral californià
Fynbos
Garriga

Objectius
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i competència social i ciutadana:
  • Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn.
Competència comunicativa i audiovisual:
  • Expressar idees i organitzar informacions sobre espais, fets, problemes i fenòmens.
Competències metodològiques
  • Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
  • Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
Competències personals:
  • Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa. 

Avaluació
S’avaluarà el reconeixement d’algunes característiques del clima de l’entorn, en relació amb la comparació amb altres climes. La realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament d’una activitat, mitjançant el treball per parelles i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació. I l’argumentació oral i escrita de l’activitat proposada.


Activitat 3: Coneix el món marí!
Introducció a l’activitat
Aquesta activitat va dirigida als alumnes de cicle superior. En primer lloc es realitzarà una petita classe teòrica per veure si els nens/es coneixen els peixos, la pesca, els vaixells i del port. A partir d’aquí farem una excursió a la llotja i al port de Blanes perquè ells mateixos puguin conèixer tot el que hem treballat a l’aula. A més a l’aula elaboraran una entrevista amb preguntes que siguin del seu interès i després serà enquestat un dels pescadors del port.

Desenvolupament
Primerament, el mestre/a farà preguntes relacionades amb el port, la pesca, els peixos i la llotja, per veure si els alumnes coneixen alguna cosa. A més, ensenyarà unes fitxes relacionades perquè sigui més fàcil per als alumnes. Després de saber les experiències dels alumnes, a la pissarra es farà una pluja d’idees de preguntes relacionades amb la vida d’un pescador.
El segon dia anirem d’excursió al port i a la llotja, per poder recollir tota la informació necessària. A més farem l’entrevista al pescador, que la gravarem per poder penjar-la al bloc.
Finalment, a l’aula penjarem l’entrevista del pescador en el bloc i cada nen/a haurà de fer una petita prova escrita per veure que ha après amb la sortida.
Primer dia. El mestre/a fa preguntes als alumnes, exemple:
  • Sabeu que és la llotja?
  • Que coneixeu del port?
  • Quins vaixells coneixeu?
  • I de peixos?
  • Sabeu quin tipus de pesca es realitza a Blanes?
Després de parlar ensenyarem unes fitxes dels tipus de vaixells, de peixos, del port i la llotja.
PEIXOS:
Tonyina



Besuc



Orada
Pop
Eriçó de mar

VAIXELLS:

Vaixell petrolier
Creuer
Llanxa

Lot
VAIXELLS DE PESCA:

Pesca de Palangre

Pesca de Arrossegament

Pesca d'Almadrava
Pesca de Cèrcol

EL VAIXELL:
Parts del Vaixell
Número
Parts del vaixell
1
Proa
2
Bulb de proa
3
Àncora
4
Babord
5
Hèlix
6
Popa
7
Xemeneia
8
Superestructura
9
Coberta

EL PORT DE BLANES:

Port de Blanes

El segon dia. Anirem al port i a la llotja i buscarem a pescadors per poder realitzar l’entrevista. Algunes preguntes que podríem realitzar:
  • Quin tipus de vaixells hi ha al port de Blanes?
  • Quines són les principals parts d’un vaixell?
  • Quin és el tipus de pesca més habitual dels pescadors de Blanes?
  • Quin el peix típic que es pot pescar a les nostres costes?
  • Com funciona una llotja?
Tercer dia. Mirarem com funciona el programa del vídeo. Després el penjarem al bloc i finalment contestaran individualment les preguntes que estan penjades al bloc.
Per penjar al vídeo al bloc s’han de seguir els següents passos:
-          Cal fer-se una compte al youtube. Com es crea un compte?
o   Has d’anar a la web www.youtube.com i clicar sobre crear cuenta.
S’obre una finestra on has d’emplenar les dades. Es poden utilitzar les del bloc.



o   Una vegada tens el registre pots pujar els vídeos a la web.
-          Com es pugen a la web?
o   Cliques sobre subir i s’obre una finestra on pots anar a buscar l’arxiu.


o   Una vegada el selecciones es carrega per sé penjat a la web.
o   Una vegada has emplenat totes les dades, el vídeo ja es pot veure a la web.
-          Anem a penjar-lo al bloc? Som hi doncs!
-          Anem a disseny i afegir un gadget.
-          Seleccionem l’opció de barra de video.
S’obre una finestra on podem buscar el vídeo que acabem de penjar a la web.



-          Una vegada seleccionat el guardem i ja està visible pels lectors del bloc.

Objectius
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i competència social i ciutadana:
  • Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn.
  • Identificar, localitzar i descriure les principals característiques del territori.
Competència comunicativa i audiovisual:
  • Expressar idees i organitzar informacions sobre espais, fets, problemes i fenòmens.
Competències metodològiques:
  • Plantejar preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
  • Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
Competències personals:
  • Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
Avaluació
L’avaluació que es realitzarà per poder veure els coneixements que els alumnes han après serà a través de les preguntes que es realitzaran al final del treball. Les preguntes estaran relacionades amb els temes tractats a classe i amb l’excursió. Sobretot, les principals característiques dels vaixells, les seves parts, el tipus de peix, la llotja i el port.